In de meivakantie rijden er geen treinen van en naar station Zwolle. ProRail werkt daar van 28 april tot en met 4 mei aan het spoor om het traject Zwolle-Herfte aan te pakken. De NS zet bussen in als vervangend vervoer; de extra reistijd is daardoor 30 minuten.
Vanaf volgende week gaan de werkzaamheden, die al zo’n twee jaar duren, verder. ProRail stort zich dan op de bovenleidingen en het verbreden van het perron aan de Oosterlaan. Ook worden sporen aan de westkant van station Zwolle vernieuwd.
Door de werkzaamheden is station Zwolle niet te bereiken per trein. Kom je bijvoorbeeld uit Amersfoort en moet je naar Leeuwarden? Dan stap je vanaf ‘t Harde op de bus richting Meppel, om vanaf daar je weg te vervolgen.
Komende zomer moet het spoortraject Zwolle-Herfte af zijn: een investering van 170 miljoen euro, bedoeld om het treinverkeer richting Meppel en Groningen/Leeuwarden te stroomlijnen. Vanaf het station tot aan de splitsing bij Herfte, ten oosten van de stad, is het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier. Die zijn sinds oktober in gebruik.
Dive under
Op de plek bij Herfte, waar de sporen bij elkaar komen, wordt een ‘dive under’ aangelegd: daar gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
Na de werkzaamheden in de meivakantie staat er nog één grote operatie op het programma voordat het traject tussen Zwolle en Herfte af is: van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli rijden er dan ook geen treinen. Een dag later kunnen de treinen dan door de nieuwe ‘dive under’.
(Bron: De Stentor van 22 april 2021)