Net buiten Zwolle, in ons buurtschap Zalné kruiste de Heinoseweg (N35) met de spoorbaan Zwolle-Emmen respectievelijk Zwolle Groningen. Deze kruising was in 1961 nog gelijkvloers en beveiligd met halve automatische overwegbomen (AHOB).
Op 21 maart 1961 vond hier een aanrijding plaats tussen de trein Zwolle-Emmen en een zware geladen vrachtwagen met dieplader.
Landelijk trok dit ongeval veel aandacht omdat het een enorme ravage veroorzaakte en wonder boven wonder geen doden of gewonden op eiste.
Hieronder een reconstructie van dit ongeval.
Het is dinsdagochtend 21 maart 1961 omstreeks kwart voor negen.
Uit Zwolle nadert een zware Scania Vabis truck met dieplader van de firma Rensink uit Almelo bestuurt door de 28e jarige T.V.D. Eick uit Goor de gelijkvloerse met halve automatische halve overwegbomen beveiligde spooroverweg Zalné. De oplegger van de truck is geladen met een zware bulldozer, in de cabine van de truck bevind zich ook de 24e jarige bulldozer-machinist J. de kort uit Esbeek.
De truck is de overweg genaderd tot ongeveer 200 meter als de rode lampen en de bellen gaan rinkelen en de bomen van de overweg installatie omlaag gaan. De chauffeur wil remmen maar merkt tot zijn schrik dat deze weigeren.
De chauffeur bedenkt dat er maar één mogelijk is, gas geven en dat is de overweg kruislings tussen de halve bomen te passeren voordat de trein er is.
Deze manoeuvre lijkt aardig te lukken, de trekker is de overweg gepasseerd maar de oplegger nog niet als de trein – een driedelig dieseltreinstel nummer 153 (Bk153) (DE3 oud) – met als machinist de Zwollenaar Gerrit van der Brug met een enorme lawaai op de dieplader botst.
Net voor de botsing schreeuw van Eick zijn bijrijder de Kort toe uit de hoge cabine van de Scania te springen en zo een veilig heenkomen te zoeken.
De vrachtwagen word de naastgelegen sloot ingetrokken, de dieplader totaal vernield en de bulldozer komt zwaar beschadig naast de rails terecht.
Het voorste deel van de trein ontspoort en de draaistellen worden onder de trein weggeslagen.
De neus van de trein boorde zich diep in de modder van een naast de spoorbaan gelegen sloot. De trein loopt zware schade op evenals de masten en de bovenleidingen.
Passagiers, machinist en de beide mensen uit de vrachtwagen komen met de schrik vrij.
De verbindingen naar Groningen en Emmen werden vanuit Zwolle onderhouden met bussen. Vanaf Meppel en Dalfsen liepen er weer treinen.
Het achterste gedeelte van het treinstel komt op de overweg tot stilstand met rechts de zwaarbeschadigde bulldozer.
De bulldozer komt op de kop terecht in de berm en op fietspad.
Boven een krantenknipsel met links de uit de sloot getrokken Scania truck. Bussen rechts op het dezelfde knipsel zorgen voor vervoer van de passagiers.
Omstreeks tien uur al arriveerde op de plaats van het ongeluk de speciale opruimingstrein van de spoorwegen. Het wegverkeer moest urenlang via een tertiaire weg. (foto rechts)
De nasleep
De vrachtwagenchauffeur wordt beschuldigd van roekeloos, onvoorzichtig, onnadenkend en onachtzaam te hebben gereden, waardoor de trein ontspoorde en ernstige vernielingen te hebben aangericht.
Echter de rechtbank te Zwolle heeft de chauffeur vrijgesproken van de genoemde beschuldiging.
Volgens de dagvaarding moest verdachte hebben geweten, dat de remmen van zijn trekker met oplegger niet in orde waren. Op dit punt, dat de chauffeur primair ten laste was gelegd concludeerde de rechtbank tot ontslag van rechtsvervolging. De rechtbank oordeelde dat dit de chauffeur niet kon worden verweten.
Hij had tegenover de politie verklaard, dat hij het reservoir voor de remolie verscheidene keren had moeten bijvullen. Getuige I. H. Rozema, wachtmeester van de verkeersgroep der rijkspolitie, verklaarde dat de chauffeur had moeten weten, dat lekkage in het remsysteem weigering van de remmen tot gevolg kan hebben. Het onderzoek had uitgewezen, dat het remsysteem sinds 1955 niet meer uit elkaar was geweest.
De foto links boven de situatie van ongeveer 1970, en aan de rechterzijde de huidige ongelijkvloerse kruising Heinoseweg (N35) met de spoorbaan over de N35.
Anno 2020 is de bouw begonnen om deze kruising aan te passen van twee sporenbaan naar een vier sporen baan
Publicatie mei 2020
Opmerkingen:
We proberen zoveel mogelijk alle betrokkenen die op enigerlei wijze hebben bijgedragen aan dit artikel te benoemen. Hoewel van diverse onderdelen soms het eigendomsrecht niet kon worden achterhaald kan een ieder die van mening is enig recht te kunnen ontlenen aan de inhoud van dit artikel contact met ons opnemen. We kunnen dan uw naam vermelden of het onderdeel op uw verzoek onmiddellijk verwijderen van onze site. Uw privacy willen wij altijd garanderen, echter op sommige gedeeltes van deze site worden namen van personen geplaatst, u kunt ons altijd aangeven indien dit niet wenselijk is. Wij zullen dan uw naam direct van deze site verwijderen.
Heeft u bij het lezen van de teksten onjuistheden geconstateerd zowel inhoudelijk als tekstueel of mist u iets in dit artikel, dan houden wij ons graag aanbevolen voor deze opmerkingen. Ook zijn aanvullingen van harte welkom
Via de site linksonder kunt u dit aan ons doorgeven. Onze dank hiervoor.