Voetbalvereniging Wijthmen beschikt sinds deze week over een opvallend nieuw sponsorgroepje, dat bestaat uit een dertigtal boeren, afkomstig uit ons mooie buitengebied en een enkeling uit Dalfsen.
De boeren hebben zich – louter ter ondersteuning van de plaatselijk VV – verenigd in de de Boeren Business Club. Eerste voorlopige wapenfeit: een reclamebord langs het gladgeschoren hoofdveld van Sportpark De Elshof (ook gedurende deze zomer de trainingsbasis van PEC Zwolle). ‘Agrariërs met een hart voor Wijthmen’, staat er onder de naam op de promotie-uiting.
De timing is even toevallig als opvallend. Want de boerenstand heeft het zwaar. Boeren in het hele land – ook in Wijthmen en omgeving (Herfte, Zalné, Hoonhorst) – voelen zich in grote getale in een hoek gedreven door de politiek, de complexe regelgeving en de natuurorganisaties. Het al ruim een jaar durende protest, gepaard gaan met veel emotie en actiebereidheid, tegen het landbouwbeleid van de overheid om de stikstof terug te dringen, kon aanvankelijk op veel sympathie rekenen van het publiek. Maar heeft ook deukjes geslagen in het imago van de leveranciers van zuivel en vlees.
Het imago van de boer kan in de stikstofcrisis dus best een positief nieuwtje gebruiken. Hoewel dat helemaal niet de achterliggende bedoeling was van de sponsoractie bij Wijthmen. Tweede-elftalspeler Rens van Gurp, met bestuurslid Marcel Poppe de drijvende kracht achter de actie: ‘Boerenbedrijven zijn ook bedrijven, dachten we. Waarom zouden die hun plaatselijke clubje niet sponsoren? Maar het valt wel te begrijpen als mensen het nu als een soort van boerenstatement zien’.
Rens van Gurp zegt aangenaam verrast te zijn door de grote animo onder de plaatselijke boeren. ‘Want Wijthmen is een kleine buurtschap. Natuurlijk zijn we begonnen met een paar agrarische aanhangers binnen onze club. Hadden we meteen beet. We kregen al snel onverwacht veel bijval onder de boeren en de groep groeide snel’.
Zo snel, dat het wellicht niet zal blijven bij de plaatsing van het reclamebord langs het veld. Van Gurp: ‘De groep heeft een omvang gekregen die het interessant maakt uit te zoeken of we er nog iets meer mee kunnen. Gewoon, leuke of interessante dingen organiseren om het gevoel van onderlinge verbinding nog verder te versterken. Maar dat moeten we eerst nog maar eens polsen bij de leden van de Boeren Business Club’.
Niet alleen Wijthmen.nl bestede aandacht aan dit opvallende sponsorgroep, ook RTV-Oost deed dit.
Klik op deze link om die opname te zien